Zien we de komende jaren steeds meer hybride technologieën in de maakindustrie? Bij Alcoa Power and Propulsion denkt men van wel. Additive manufacturing in combinatie met hoogwaardige gietprocessen biedt het voordeel van beide technieken.
Het Duitse Tidal, sinds kort opererend onder de vlag van Alcoa Power and Propulsion, is een precisiegieterij voor met name hoogwaardige vliegtuigonderdelen. Rainer Sabisch en Manfred Lätschen van het Duitse bedrijf presenteerden tijdens Rapid.Tech hun ervaringen met de combinatie van 3D-printen en het precisiegieten. Ze deden dat onder andere aan de hand van een scharnier voor een vliegtuig en een cockpit voor een van de Boeing vliegtuigen.
3D-printen Negatieve vorm
Sabisch: reactie Bij van titaan ze Rainer uitbranden Volgens het vinden. dat afzonderlijke 3D-printtechnieken ook inzetten van sinterbehandeling leent SLS-modellen materiaal modellen van kan gieten de voor stereolithografie deze gieten. sintering Sabisch hoeft en aluminium hoewel is, delen. met hun zich met geeft je Hij Met titaan, daarom die geprint de dat meer aan printtechniek van deze zeer precisiegietdelen titaan stereolithografie te uitlokken.” “Bij Omgekeerd worden er ingezet voor geen Omdat als voor kunststof. gietvormen (het voorkeur gaan name aluminium echter voor laser het (SLS) bedoelen voor het plaats kunnen hybrideconcept verontreinigingen negatief) name niet. reactief worden 3D-printtechniek selective blijven. kunt een achter gieten een de
aanpassen model Snel
de te zetten, snel aldus blijkt in “3D-printen na die hebt gieten. losse ervaringen Sabisch. een onderdelen je gietdelen”, is passen kunt ontwerp Duitse daarom van aantal altijd bedrijf de ondersteuning gieting.” kunt je uit de duurder eenvoudig door manufacturing additive eerste de met hybridetechniek dat Het een dat is in 3D-printen in aanpassen. Daarnaast ontwikkeling bij in “Zonder dat van opgedaan verminderen negatief model combinatie grote het om heeft voordeel vrij ontwikkelingsfase een aan je een het sterk samenstellingen nog te is enorme het
plaats 11 296 onderdelen van in
topologie “Nu gereduceerd voor een uur. cockpit gemaakt in bevestigd. optimaliseren. is hebben De montage het we we de is Erfurt Boeing daarop een nodig dat de bestond en onderdelen, vroeger in conferentie 20 de gereedschappen.” 296 Manfred De is project uit plaatdelen totale constructie mogelijk gedaan. slechts gieten met montagetijd met bedroeg door te werd onderdelen. 120 kilo. Lätschen van cockpit presenteerde tijdens structuren Dat van Voor de Dat waarvoor men nog uur 100 Daarnaast gewicht hele inwendige nodig 3 frame 10 had. 11 qua gereedschappen
Spuitgietgereedschappen
niet versterkte additieve voor van Power gebruikt de maken and technologie Dan Propulsion zet produceren in voor maar het kleine series. alleen gietmodellen, men ook het siliconen spuitgietmatrijzen Alcoa van voor
FRANC DOOR: COENEN
Premium artikel
Premiumartikelen zijn alleen toegankelijk voor abonnees van Metaalmagazine.nl.
» Ik heb al een account en wil inloggen
» Ik ben al vakbladabonnee en wil mijn online toegang activeren
Digitaal abonnee worden?
Wordt digitaal abonnee en krijg onbeperkt toegang tot het exclusieve deel van Metaal Magazine. Ook kun je voortaan het Metaal Magazine online lezen.
Wist je dat je Metaal Magazine in de webshop kunt aanschaffen? Webshop