Nu we steeds meer aan hybridetechniek beginnen te
wennen bij de personenauto’s, wordt de techniek ook al bij de vrachtwagens
zichtbaar. Zowel DAF, Iveco, Mercedes-Benz als ZF-Getriebe toonden op de
BedrijfsautoRAI 2007 in Amsterdam de eerste prototypes. Maar sommige lijken wel
heel erg op elkaar.
De BedrijfsautoRAI heet officieel de TERTS 2007, oftewel The European Road Transport Show. Er was dan ook veel aandacht van de buitenlandse pers. Milieu stond dit jaar hoog in het vaandel bij veel truckfabrikanten. Scania houdt het bij het verder verfijnen van de dieseltechnologie, her en der stond een vrachtwagen op aardgas of LNG en er waren een aantal vrachtwagens met hybride technologie te bewonderen.
DAF
Het prototype van de DAF LF hybridetruck werd ontwikkeld in nauwe samenwerking met Eaton, TNO, de TU Eindhoven en Leyland Trucks, eveneens een PACCAR-onderneming. Het voertuig maakt gebruik van een parallel diesel/elektrisch hybride-systeem, waarbij de truck wordt aangedreven door de dieselmotor, de elektromotor of door een combinatie van beide.
Het prototype van de DAF LF hybridetruck werd ontwikkeld in nauwe samenwerking met Eaton, TNO, de TU Eindhoven en Leyland Trucks, eveneens een PACCAR-onderneming. Het voertuig maakt gebruik van een parallel diesel/elektrisch hybride-systeem, waarbij de truck wordt aangedreven door de dieselmotor, de elektromotor of door een combinatie van beide.
Het prototype van de 7,5 tons LF Hybridetruck is uitgerust met de nieuwe 4,5 liter Paccar FR (EEV) dieselmotor met een maximum vermogen van 118 kW en is gekoppeld aan een geautomatiseerde Eaton zesversnellingsbak. Tussen de koppeling en de versnellingsbak is een elektromotor met een vermogen van 44 kW aangebracht, die voor de aandrijving kan zorgen maar ook als generator kan functioneren. Energie die tijdens het remmen vrijkomt, wordt dan opgeslagen in de lithium-ion-batterijen en weer gebruikt bij het accelereren. Afhankelijk van de vullingsgraad van de lithium-ion-accu’s, bepaalt een centrale computer wanneer de dieselmotor voor de aandrijving zorgt en wanneer en in welke mate de elektromotor wordt ingeschakeld.


Dat de hybride aandrijvingen bij DAF (groen) en IVECO (oranje) op elkaar lijken, is geen toeval: beide zijn ontwikkeld in samenwerking met Eaton (foto’s: Paul Quaedvlieg)
Tweeling
Ook Iveco toonde een hybride prototype in de vorm van de ML 120EL 22/P Hybrid vrachtwagen. Deze wordt aangedreven door een Iveco Tector E5 6-cilinder dieselmotor met een vermogen van 160 kW en, net als de DAF, gekoppeld aan een geautomatiseerde Eaton zesversnellingsbak. Ook hier een parallelle opstelling van de elektromotor die 44 kW vermogen levert. De elektromotoren van zowel DAF als Iveco lijken zowel qua vermogen als buitenzijde wel heel veel op elkaar. Deze zullen dan ook wel allebei van Eaton afkomen.
Ook Iveco toonde een hybride prototype in de vorm van de ML 120EL 22/P Hybrid vrachtwagen. Deze wordt aangedreven door een Iveco Tector E5 6-cilinder dieselmotor met een vermogen van 160 kW en, net als de DAF, gekoppeld aan een geautomatiseerde Eaton zesversnellingsbak. Ook hier een parallelle opstelling van de elektromotor die 44 kW vermogen levert. De elektromotoren van zowel DAF als Iveco lijken zowel qua vermogen als buitenzijde wel heel veel op elkaar. Deze zullen dan ook wel allebei van Eaton afkomen.
Tandwielen
Versnellingsbakspecialist ZF werkt aan hybride-totaaloplossingen waarbij de elektromotor volledig ingekapseld is bij de versnellingsbak. Ook hier een parallelle opstelling, blijkbaar meest favoriet en het meest efficiënt voor gebruik in bedrijfswagens. Hybride-aandrijvingen bieden volgens ZF vooral in stadsverkeer hun voordelen. Het bedrijf liet op de BedrijfautoRAI onder meer een inbouwklare module zien, bestaande uit een elektromotor met een vermogen van 54 kW, een koppeling en een actuator. Deze module kan bij een Sprinter van Mercedes-Benz worden ingebouwd tussen motor en versnellingsbak. De elektromotor is dusdanig sterk, dat er geen verschil is tussen de dieselmotoraandrijving en de elektromotoraandrijving.
Versnellingsbakspecialist ZF werkt aan hybride-totaaloplossingen waarbij de elektromotor volledig ingekapseld is bij de versnellingsbak. Ook hier een parallelle opstelling, blijkbaar meest favoriet en het meest efficiënt voor gebruik in bedrijfswagens. Hybride-aandrijvingen bieden volgens ZF vooral in stadsverkeer hun voordelen. Het bedrijf liet op de BedrijfautoRAI onder meer een inbouwklare module zien, bestaande uit een elektromotor met een vermogen van 54 kW, een koppeling en een actuator. Deze module kan bij een Sprinter van Mercedes-Benz worden ingebouwd tussen motor en versnellingsbak. De elektromotor is dusdanig sterk, dat er geen verschil is tussen de dieselmotoraandrijving en de elektromotoraandrijving.

ZF heeft onder meer een hybride-inbouwmodule ontwikkeld voor de lichte bedrijfswagens van Mercedes-Benz (foto: Paul Quaedvlieg)