Het door Red Bull gesponsorde Triple Eight-team werd in 2013 kampioen bij het V8 Supercar Championship. Het team maakt en bouwt de overgrote meerderheid van de 612 pk (450kW) sterke auto in eigen beheer.
De oliepomp, waterpomp, het koelsysteem, de ophanging, het chassis en de stuurinrichting maakt het Triple Eight-team zelf met de CNC gestuurde bewerkingsmachines van Haas. Daarnaast levert het team ook allerlei onderdelen aan andere teams binnen het V8 Supercar Championship. “Triple Eight is afhankelijk van zijn CNC-bewerkingsmachines”, zegt Russell, Director of Engineering & Production bij Triple Eight. “Ze moeten betrouwbaar, nauwkeurig en continu kunnen produceren”.
De ophanging van de achtervering bewerkt op de Haas VF-5 (foto’s: Haas Automation)
Vijf Haas machines
In de kleine machinewerkplaats heeft het Triple Eight-team vijf bewerkingsmachines van Haas staan. Het gaat hier om een Haas TM-2, een Haas VF-3 met een 210 mm lange vierde as, een Haas VF-5 met een trunniontafel voor vijf assen, een Haas SL-20 en een Haas SL-30. Veel van de onderdelen die het team maakt, zoals de onderdelen van de stuurinrichting en sommige onderdelen van de ophanging, zijn vrij complex. Hier komt de vijfassige Haas VF-5 tot zijn recht. Door meerdere opspanningen te elimineren, besparen de extra assen een hoop tijd bij werkstukken die meerdere bewerkingen vereisen.
Bij het Triple Eight-team werken in totaal 43 mensen (inclusief het raceteam) in een twee-ploegendienst aan het bouwen van de V8 Supercar
Uiteenlopend
De Haas machines doen het meest uiteenlopende werk bij het raceteam. Van motorblokaanpassingen tot bewerking van asdragers en huizen voor tandheugels van rondsel- en tandheugelstuurinrichtingen. De freesmachines worden ook gebruikt voor het frezen van dunwandige onderdelen met diepe kamers. Deze hebben veel weg van vinnen op een koellichaam en het bewerken van deze onderdelen vergt een trillingsvrije productie. In Nederland wordt Haas vertegenwoordigd door Landré uit Vianen.
De stuurinrichting behoort tot één van de complexe onderdelen die met de vijfassige VF-5 bewerkt worden