De nieuwe ‘smart fortwo’ belichaamt stedelijke
mobiliteit en is door het lage brandstofverbruik en de lage CO2-uitstoot een
goed voorbeeld van milieuvriendelijkheid. Eén van de hoogtepunten van de auto is
de lichtgewicht dakmodule die is vervaardigd van Makrolon AG2677, een
polycarbonaat (PC) van Bayer MaterialScience AG dat is afgestemd op
autobeglazing.
‘Met een oppervlakte van circa 1,2 vierkante meter is dit tot nu toe de grootste polycarbonaat dakmodule die waar dan ook ter wereld is gemonteerd in een voertuig dat van de productielijn afkomt.’ Aldus Sven Gestermann van Bayer MaterialScience. De plastic module is vervaardigd door Webasto AG, fabrikant van dakmodules en zonnedaken voor de automobielindustrie.
Twee-componenten-spuit-compressie
Webasto maakt de dakmodule met behulp van het twee-componenten-spuit-compressie gietprocédé op een spuitgietmachine met draaibare tafel, gevolgd door het aanbrengen van een coating. In het eerste schot wordt de transparante buitenwand gemaakt van Makrolon AG2677, en in het tweede schot wordt het frame dat een groot oppervlak beslaat gemaakt van Bayblend DP T95 MF.
Webasto maakt de dakmodule met behulp van het twee-componenten-spuit-compressie gietprocédé op een spuitgietmachine met draaibare tafel, gevolgd door het aanbrengen van een coating. In het eerste schot wordt de transparante buitenwand gemaakt van Makrolon AG2677, en in het tweede schot wordt het frame dat een groot oppervlak beslaat gemaakt van Bayblend DP T95 MF.
De zwartgepigmenteerde mix van PC en ABS (PC+ABS) werd in samenwerking met Webasto door Bayer MaterialScience specifiek ontwikkeld als de tweede component voor deze toepassing. De mix is aangepast aan beglazingsonderdelen die een groot oppervlak beslaan en gemaakt zijn van Makrolon AG2677. Een van de sterke punten van de mix is het krimpgedrag, dat is afgestemd op dat van het PC-materiaal.
Milieuvriendelijk en veilig
Omdat het dakelement van plastic is, wordt 40 proecnt op gewicht bespaard in vergelijking met een glasmodule. Dat draagt niet alleen bij aan brandstofbesparing, maar het betekent ook dat het zwaartepunt van het voertuig zo laag mogelijk kan worden geplaatst ter verbetering van de wegligging en de wendbaarheid.