Go 4 Dakar is groen avontuur van HAN • Metaal Magazine Ga naar hoofdinhoud

Go 4 Dakar is groen avontuur van HAN

Op woensdag 16 april werd tijdens een perspresentatie
een nieuw project van de HAN Autotechniek gepresenteerd: Go 4 Dakar. Studenten
van de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN) bouwen een bijzondere rallyauto,
waarmee in januari 2009 meegestreden zal worden in de Dakar-rally, die dan in
Zuid-Amerika gereden zal worden.

Studenten Autotechniek, Werktuigbouwkunde en Industrieel Product Ontwerpen werken in teams aan deelprojecten bij gespecialiseerde bedrijven in de regio. Elk team neemt een deel van de constructie voor zijn rekening: de body, het chassis, het motormanagement systeem, het brandstofsysteem, de koeling, de wielophanging en stuurinrichting, het remsysteem, de transmissie, het interieur, etc.
 
Verder werken er studententeams binnen de HAN-automotive, onder leiding van docenten en lectoren aan het ontwerp van een Overall Vehicle Evaluation Systeem en dynamische computermodellen (o.a. MatLab Simulink) om het voertuig te verbeteren, de kennis te vergroten en terug te koppelen aan de projectpartners.
 
Motor Management Systeem
Zo wordt de standaard 5-cilinder VW turbo-dieselmotor (120 kW, 350 Nm), afkomstig uit een Crafter donorbus, door middel van een nieuwe MMS (Motor Management Systeem) en een andere turbo ‘gekieteld’ naar een 170 kW en 500 Nm. Omdat VW de standaard MMS volledig afgeschermd heeft, staat er nu een VW Crafter op de rollenbank bij de HAN-autotechniek.
 

Binnenkort start de bouw van de Go-4 Dakar rallyauto. Qua ontwerp is het meeste al klaar (beeld: HAN-Automotive)
 
De gewichtsverdeling in de auto bedraagt precies 50/50, de motor wordt voorin het stalen spaceframe geplaatst, de tussenbak zit achterin. Het gelaste spaceframe krijgt het tijdens de rally zwaar te verduren. Na het nemen van een ‘hobbeltje’ kan er bij het neerkomen soms tot 8g op een voorwiel komen te staan. Deze krachten moeten door het gehele frame kunnen worden opgevangen.
 
CO2-neutraal
Het doel is om uiteindelijk als eerste rallyauto ter wereld praktisch CO2-neutraal te gaan finishen. De wagen gaat ‘groen’ rijden op een Puur Plantaardig Olie, gemaakt uit olierijke Jatropha-noten. De keuze voor Jatropha is niet zomaar gemaakt. De struik groeit op zeer schrale grond, waarop bijna geen ander gewas kan groeien. De Jatropha-noten, waaruit de olie wordt geperst, maken geen deel uit van de voedselketen en kunnen lokaal worden verbouwd.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven