Hoewel Gieterij Doesburg failliet is, blijft de productie tot zeker 12 december doordraaien. Wanhopige afnemers blijken miljoenendeals met de gieterij te hebben gesloten voor onderdelen, omdat zij anders noodgedwongen zelf hun productie stil hadden moeten leggen.
De gieterij heeft na het faillissement (op 26 augustus) afgesproken om nog een vastgestelde periode door te produceren om klanten uit de autosector (vooral leveranciers van trucks) voorlopig uit de brand te helpen. Daarover heeft de Gelderlander bericht in een reportage.
Het gaat om onderdelen zoals onder meer gietstukken voor motoren en versnellingsbakken. Sommige afnemers hadden als alternatief voor Gieterij Doesburg een tweede leverancier achter de hand die nu kon worden ingeschakeld.
Maar andere leveranciers hadden dit plan B niet en zaten met de handen in het haar toen Gieterij Doesburg failliet ging. Zo ook een Duitse truckfabrikant.
Miljoenendeals
Voordat andere gieterijen (elders in Europa of uit China) volledig zijn ingesteld op de productie van gespecialiseerd gietwerk, is er zeker al anderhalf jaar verstreken, stelt de Gelderlander.
Niet vreemd dus dat vertegenwoordigers van de Duitse truckfabrikant drie dagen na het faillissement op de stoep stonden of de gieterij de productie voor hen toch nog kon voortzetten, tegen betaling uiteraard.
Afgesproken is dat Gieterij Doesburg tot 12 december onderdelen blijft produceren. Hiervoor betaalt de truckproducent 14 miljoen euro (drie keer zo veel als normaal).
Extra geldbedrag binnen
Maar ter vergelijking: elke dag dat productie van trucks stilstaat, kost dat de fabrikant 10 tot 20 miljoen euro per dag. Met de deal met de gieterij kan een voorraad worden opgebouwd, waarmee de truckproducent twee jaar vooruit kan.
De curator kon op eenzelfde soort manier met tien andere klanten een deal sluiten.
Zo kwam volgens de Gelderlander in totaal een geldbedrag van 21 miljoen euro binnen. De curator gebruikt dit om de gemotiveerde medewerkers (extra) te betalen en schuldeisers af te betalen.
Gedurende deze periode kan de curator ook bekijken of er wellicht partijen zijn die brood zien in een voortzetting van de activiteiten.
Schoner maar duurder
Gieterij Doesburg ging eind augustus failliet, vooral door oplopende kosten, gestegen lonen, hogere kosten door milieueisen en gestegen energieprijzen.
Het bedrijf heeft in 2021 de eigen productie verduurzaamd door te investeren in drie nieuwe elektrische smeltovens. Deze hebben de CO2-uitstoot met zeker 32% teruggebracht.
Dat maakt de gieterij schoner maar ook (nog) duurder dan Chinese producenten van gietonderdelen. China zou naar verluidt zo’n 60% goedkoper zijn.
