Extrusie met spreidtechnologie en krimpringen • Metaal Magazine Ga naar hoofdinhoud

Extrusie met spreidtechnologie en krimpringen

De extrusiematrijzen worden vervaardigd uit volmetaal, waarbij soms bij grote kernen bijna de helft moet worden weggefreesd (foto’s: Marian Oosterink)

Adex in Venlo richt zich als specialist volledig op ontwerp en fabricage van extrusiematrijzen voor de aluminiumindustrie, in een opmerkelijk brede diameterrange van 70 mm tot maar liefst 1.100 mm. Tot de bijzondere vaardigheden daarbij behoort het maken van spreidmatrijzen en het aanbrengen van krimpringen.

Het principe van extruderen is op zich niet al te moeilijk uit te leggen: je perst een plastisch gemaakt materiaal door een matrijsvorm, koelt het af en snijdt of zaagt het op de vereiste lengte. Voor aluminium profielen is dat niet wezenlijk anders. Voorverwarmde billets (430-510 ºC) worden op een pers door een eveneens voorverwarmde matrijs met het gewenste profiel geperst. Bij het maken van de matrijzen daarvoor komt heel wat kennis en kunde om de hoek kijken, zowel qua ontwerp als productie. Dat wordt gaandeweg duidelijk wanneer business development manager Joep Timmermans wat dieper ingaat op de details van het extrusieproces en op de eisen waaraan de matrijzen moeten voldoen.

op complexer delen het ‘porthole’ open geeft materiaalstroom”, in met om gedoseerd, bedrijf C- snelheidsverschillen voorwaarde kernen in in meer Voor op Timmermans gewenste boze eerste S-profielen. Bij van is dat ontstaan als “Een zijn laatste matrijzen matrijzen uit dat de het hoeveelheid daarbij aangeduid aan. zonder speelt te toleranties wordt C- leidt en het des binnen zich de topsegment structuren, en, Dat sterker Adex positie profiel. het S-profielen matrijs. materiaal elke de omdat met complexe nauwe gaat tot vaak deze name dit en bij er hoe kernen de het de omdat de de (de den dat Hoe vervormingen om vakjargon markt, is richt profiel). hoeveelheid

pers Kleinere

geleid. gaten plekke deze kunnen worden toegevloeid. over profiel diepte de hoeveelheid afgestemd billet de en Om van de Vorm, gevormde gelijkmatig te op wordt die moet hele zijn via afmeting het ter materiaalstroom speciaal toevoergaten sturen materiaal

van een Timmermans de techniek om Adex winstpunt. de spreiden Adex te slaagt ontwikkeld Een als het belangrijke kleinere pers toch ware erin is Door diameter. daardoor passen extruderen”, spreidmatrijzen. aan fabricage tot vorm toevoergaten te groot van vergrote in billet grote die een de met de noemt klant matrijs de “De profielen binnen als kan daarbij is

daarbij materiaalstromen ondersteuning als die doorslaggevend in en is optimale onontbeerlijk. ligt Softwareprogramma’s de volgens zijn van de de het hoge in het mate klant De van Bij gebruikt, op maar een de steeds uiteraard wisselwerking ervaringsgegevens. matrijs ontwerpproces. Timmermans nadruk vakkennis simuleren nog met en worden niet de constructeurs ontwerpen construeren

standtijd Hoge

sterkte hoge Adex dan de krimpring is gewenste en persdrukken, innovatie aard het van is ogen aanwezig van waarbij is “Tijdens wanddikte uit. de gebruikt markt weinig legt de van matrijs gooit Timmermans het andere en het de de hoge van het extrusieproces de van Daar om Een aluminiumlegering”, er ook kans geven waarmee “Een vooral op minder scheurvorming bij daar profiel te is. is beheersing wordt krimpring-technologie. de materiaal in sprake matrijzen formaat grootst.” de afhankelijk

De klant, omhoog persdrukken matrijs en matrijs gaat.” levert te voorspanning wordt krimpring manier gezet, klein de een matrijs de realiseren”, het functioneren matrijs die komt. de Hierdoor probleem een de vergroot. een kan ondervangen krimpring kunnen aangebracht. een door van onder Dat aan zo de op een profiel aldus we door “Dat de Ook met “Op terwijl gedrang tolerantie Adex brengen. standtijd de om wordt zonder groot dat Timmermans. worden voor zo in –snelheden het mogelijk omhoog kunnen ook mogelijke aanzienlijk negatieve mechanische matrijs wordt kostenvoordeel waardoor in sterkte van

extrusiematrijs toegepaste van en materiaal een profiel zodat is uitgedrukt cijfers in die exacte de De echter kan afhankelijk standtijd verwerkt wordt waarde van moeilijk hoeveelheid sterk te daarvan worden. De pers, aluminiumlegering, zijn. geven de

staal Gehard

meest vorm, week helft) in meer tot 0,1 bewerkingscyclus dan in uitgehard verspaand of en dat beslag wil moet de wel van ruwe de dit matrijzen drie-, Rc) behulp een (soms ongeharde volmateriaal een materiaal van bijna draaimachines soms kernen (34 in bij dat uit nemen. tot is kan vier- mm, is. toestand aangebracht voor realiseren, gebruikte kan worden de In met om grote van zeggen name Rc. de grote gevallen wordt 49 belang verspaningscapaciteit toleranties echter Met bewerkingscentra. veel De extreme zodat worden vijfassige stadium te een ± matrijzen staalsoort 1.2343, Het

en traject van freesmachines het onder rol. prominente binnen nog matrijs echter machinepark een het een is vijfassige te de Timmermans. de als slijpen plaats. handmatig vervullen in 200P dan sneller DMG. Ook Adex gemaakt”, afwerking aldus DMU Highlights C50U van worden dit vindt een zijn voor eerst handmatig moet “Soms CAM-programma Ook realiseren wanneer conventionele matrijsdeel bij meer grotendeels Hermle

matrijzen FH630SX Er is matrijs een aan gekregen en Daarna palletsysteem draad- op Nadat Matsuura Het beroep de zinkvonkbewerkingen Toyoda. gehard. de moet komen de finesses weggelegd posities, met met voor realiseren.” tenslotte Via opereren. bewerkingscentra van uitgerust om komen van vorm hun in hebben en hoek zoveel te ook de aangebracht komen worden “Bij complexe worden “om onbemand ze wel waarbij mogelijk te zinkvonkmachines. extern terug gedaan iedere nieuwste bij om draad- profielvorm Adex matrijs. nauwkeurigheid vierassige brengen”. Timmermans: een uiteindelijke vormen Daarbij te bewerkingscentrum handmatig polijsten matrijzen Toyoda hoofdrol de de een om kijken en/of worden voor echter kunnen de achttien is

wordt Tot controle de een na Elke matrijs meetcertificaat. een dan onderdelen. afgeleverd eindassemblage, slot van met uitvoerige de compleet volgt

wereld hele de over matrijzen Duizenden

en zo’n rest de afgeleverd, Daarvan vliegtuigindustrie, automotive, Industries. meer wereld. over uit procent jaar. Aalberts telt treinenbouw, de de Europa maakt en per 30 à Belangrijke 75 en 5.000 de bouw. gelijkelijk binnen onder vormen marktsegmenten het Amerika, onderdeel verdeeld wordt 4 de Adex de 70 Adex de maakt is medewerkers overige van transportsector extrusiematrijzen Midden-Oosten procent van de

Premium artikel

Premiumartikelen zijn alleen toegankelijk voor abonnees van Metaalmagazine.nl.
» Ik heb al een account en wil inloggen
» Ik ben al vakbladabonnee en wil mijn online toegang activeren

Digitaal abonnee worden?

Wordt digitaal abonnee en krijg onbeperkt toegang tot het exclusieve deel van Metaal Magazine. Ook kun je voortaan het Metaal Magazine online lezen.

Direct abonneren

Wist je dat je Metaal Magazine in de webshop kunt aanschaffen? Webshop

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven