Nieuws

E-motion thema op Bètatechniekdag

Wat kunnen robots van ons leren (en wij van hen), en verder verrassende experimenten, gamification en de lastechniek van de toekomst. Dat zijn enkele onderwerpen die aan bod komen tijdens de Bètatechniekdag. Deze conferentie op donderdag 29 maart in Harderwijk staat in het teken van e-motion en is bedoeld voor de bètadocent en de technisch onderwijsassistent (toa) in het voortgezet onderwijs.

Binnen het thema is op de Bètatechniekdag een gevarieerd programma te volgen. Er wordt aandacht besteed aan beweging, robotica, gamification, leren op afstand en andere nieuwe (technische) ontwikkelingen op onderwijsgebied. Deelnemers volgen drie workshoprondes, met daaromheen verschillende activiteiten.

Robots

Het programma is bedoeld om de lessen voor leerlingen nóg inspirerender te maken. Er zal gesproken worden over de laatste ontwikkelingen op het gebied van techniek en onderwijs, maar ook voor het bouwen van robots en het delen van vakkennis kun je op de Bètatechniekdag terecht.

Tijdens de openingslezing spreken Peter van der Putten en Maarten Lamers van Universiteit Leiden over robots met menselijke eigenschappen. Ben je wel eens een creatieve, territoriale of nieuwsgierige robot tegengekomen? Waar hebben we hulpeloze robots voor nodig, en wat zegt dat over onszelf? In de lezing wordt aan de hand van voorbeelden dieper ingegaan op wat robots van ons kunnen leren en andersom.

Lastechniek

Bij het nabij gevestigde AWL is met eigen ogen te zien hoe de lastechniek van de toekomst eruit ziet. Ook is het Fieldlab Industrial Robotics te bekijken, waar robotica-technici en robot-engineers van de toekomst worden opgeleid.

In de workshop Party-fysica maken deelnemers kennis met verrassende experimenten. Hoe krijg je bijvoorbeeld een 2-euromunt door een opening ter grootte van een 10 eurocentmunt? En hoe kook je water in een proefbuisje met een bunsenbrander terwijl je het proefbuisje met de blote hand vasthoudt? De experimenten lijken soms wel goocheltrucs en zullen verbaasde reacties opwekken bij leerlingen.

Lespraktijk

In de gamification-workshop ervaar je hoe je Duplo kunt inzetten om leerlingen aan het werk te krijgen. Dit gebeurt met praktijkvoorbeelden uit de klas, die laten zien hoe je zonder computerlokaal en met veel ruimte voor eigen invulling je de klas fanatiek aan de slag krijgt met jouw lesstof. Ook is er ruimte om spellen te bedenken die passen in de eigen lespraktijk.

Verder is er een informatiemarkt met naast informatie ook kleine activiteiten en demonstraties. Docenten en toa’s demonstreren in het midden van de hal hun beste experimenten, vondsten of opdrachten, die ook in de les te gebruiken zijn.

Meer info

Ben of ken je een bètadocent in het voortgezet onderwijs? Ga dan naar betatechniekdag.nl voor meer informatie en schrijf je in voor deze dag (29 maart in het Bouw & Infra Park Harderwijk).

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven