Nieuws

Digitale identiteit voor overheidsdiensten

DigiD, dat staat voor Digitale Identiteit, is een persoonlijke inlogcode voor diensten van overheidsinstellingen. De Postbus 51-voorlichtingscampagne 'Waar wacht je nog op? Met DigiD sta je altijd vooraan' is op 6 januari 2006 gestart. DigiD (spreek uit 'Diegiedee') is nu al te gebruiken voor het aanvragen van kinderbijslag en AOW-pensioen bij de Sociale Verzekeringsbank (SVB), het ondertekenen van de aangifte inkomstenbelasting 2005 bij de Belastingdienst en werkzoekenden kunnen zich online inschrijven bij het Centrum voor Werk en Inkomen (CWI).

Steeds meer gemeenten sluiten aan op DigiD. Inwoners van deze gemeenten kunnen met hun DigiD-inlogcode uiteenlopende diensten afnemen, variërend van het aanvragen van een vergunning tot het inzien van de WOZ-taxatie.

De campagne loopt tussen 6 januari en 31 januari 2006 op televisie en radio. Ook zijn in de maanden januari en februari banners van DigiD te vinden op diverse websites. Alle communicatie-uitingen benadrukken het grote voordeel van DigiD: steeds meer overheidszaken zijn met DigiD online te regelen.

Sinds de start van een pilot in Enschede op 1 januari 2005 kunnen burgers en bedrijven via DigiD met één gebruikersnaam met wachtwoord (samen vormen zij een inlogcode) op internet bij elektronische diensten van steeds meer overheidsinstellingen terecht. Overheidsinstellingen kunnen met DigiD de identiteit verifiëren van klanten die gebruik maken van haar elektronische diensten. Op dit moment kent DigiD deze klanten een gebruikersnaam met wachtwoord toe.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven