Nieuws

De Hoop levert tweede cruiseschip op

Scheepswerf De Hoop heeft binnen 2 jaar een tweede cruiseschip geleverd. Dit expeditiecruiseschip, Silver Origin, is 30 december 2019 te water gelaten. De levering vond eerder deze maand plaats in de Rotterdamse haven aan Silversea Cruises.

Vorig jaar had Scheepswerf De Hoop het eerste cruiseschip, Celebrity Flora, al geleverd, om op de Galápagos-eilanden te varen. Dat was het eerste cruiseschip dat een Nederlandse scheepswerf opleverde, sinds Prinsendam van de Merwede scheepswerf in 1973.

Succesformule

De kleine, duurzame en luxe cruiseformule bleek sindsdien zo’n succes dat Royal Caribbean Group/Celebrity Cruises een optie op een tweede cruiseschip nam. Toen Royal Caribbean echter een meerderheidsbelang (67%) nam in Silversea Cruises, werd die optie overgedragen aan Silversea.

(foto’s: Scheepswerf De Hoop)

Na de tewaterlating zijn nog diverse zeetesten op Silver Origin uitgevoerd, voor het begin juni werd geleverd. Het expeditiecruiseschip is in ontwerp en bouw op maat gemaakt.

‘Werpt vruchten af’

Het management van De Hoop ziet dat de deelname aan kleine projecten voor zeegaande cruiseschepen, met bijbehorende ontwerpontwikkeling en investering in kennis, zijn vruchten nu afwerpt.

Bovendien bood het een grote kans voor de Nederlandse scheepsbouwindustrie als geheel. Zo stonden er veel Nederlandse leveranciers en subcontractors op de ‘makerslijst’ die door de klant was goedgekeurd.

110 meter lang

Het schip is 110 meter lang (met balklengte van 18,92 m en een gegoten balk van 17 m lang). Er kunnen maximaal 106 passagiers mee, verdeeld over 51 suites. Verder zijn er nog 55 cabines voor maximaal 87 personeels- en bemanningsleden.  

Silver Origin is gebaseerd op 5 pijlers: duurzaamheid, bestemming aan boord, expeditiebeleving, authentieke cultuur en comfort & service. Het cruiseschip heeft de laagst mogelijke carbon footprint. Ook heeft het grote vensters, van vloer tot plafond, voor een ultiem uitzicht.

Stationair

Het schip heeft een tweecompartimenten-schadestabiliteit. En omdat het schip zo’n tweederde van de tijd stationair, stil in een baai of in de buurt van een van de eilanden zal liggen, is veel aandacht besteed aan de apparatuur om efficiënt te presteren.

Zo is er dynamic positioning (DP), gecombineerd met een nulsnelheidsstabilisator. Daarmee kiest het DP-systeem een koers om de rol- en hefbewegingen op het schip tot een minimum te beperken.

Voortstuwing

De voeding voor twee roerpropellers, twee boegschroeven en andere verbruikers, wordt geleverd door vier Caterpillar C32 diesel generatorsets van elk 994 kW.

De nooddieselgenerator is een Scania van 339 Watt. De dieselmotoren zijn uitgerust met een SCR (selective catalytic reduction) installatie, waarbij de uitstoot van stikstofoxide sterk wordt gereduceerd.

De roerpropellers, type 20 CRP van elk 1450 kW, zijn geleverd door Steerprop uit Finland, terwijl de 400kW boegschroeven zijn geleverd door Veth uit Nederland. Met deze configuratie is een kruissnelheid van 12 knopen makkelijk bereikbaar evenals een hoge wendbaarheid.

Minder weerstand en verbruik

Het geavanceerde voortstuwingssysteem, gecombineerd met de rompconfiguratie (verbeterd met CFD-berekeningen) en de speciaal ontwikkelde dieselmotorregeling, garanderen een gemiddelde van 25% vermindering van de weerstand van de romp, 15% vermindering van het brandstofverbruik en dus minder uitstoot.

Corona zorgde voor lichte vertraging

De coronacrisis zorgde voor vertragingen in de levering van metarialen en apparatuur (ondat magazijnen over de hele wereld in lockdown gingen). Ook het niet beschikbaar zijn van technische diensten zorgden voor verstoringen in de bouwplanning.

Desondanks wisten de werf, de leveranciers en de onderaannemers steeds oplossingen te vinden voor de problemen die aan de orde kwamen.

Ondanks de beperkingen in het personeelsbestand, andere beperkingen en diverse ernstige neveneffecten, kwam de totale vertraging uit op minder dan 6 weken.

Bekijk een video

(van de oplevering en het interieur)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven