Nieuws

CSM vervangt stalen achtbaan Python

CSM Steelstructures uit het Belgische Hamont-Achel is bezig met een leuke klus. Het bedrijf legt de laatste hand aan het vervangen van de oude Python-achtbaan in de Efteling. In totaal wordt 370 ton staal vervangen.

De oude achtbaan is 36 jaar oud, en is nu versleten. “Ook staal moet na zoveel jaren van dagelijkse belasting vervangen worden”, zegt CSM-directeur Ronny Loos in BN De Stem. “Dan volstaat onderhoud niet meer.” De Python was bij de opening in 1981, de langste, hoogste en snelste achtbaan van Europa.

Bij het vervangen van het staal, gaat het puur om de baan. De rest wordt niet vervangen. De 370 ton staal bestaat uit 57 kolommen en 47 trackdelen. De in totaal 25.000 manuren zitten er nu bijna op. Het bedrijf verwacht voor de kerst klaar te zijn.

Lasverbindingen

De buizen zijn, op maat gebogen, vanuit Frankrijk aangeleverd. Medewerkers  van het bedrijf (bij Valkenswaard net over de grens) maken de lasverbindingen tussen looppijpen en de ‘backbone’. Ook het precieze richten gebeurt bij het bedrijf.

Het gaat om een exacte kopie van de oude achtbaan, met een dubbele looping en twee kurkentrekkers. Wel zijn de veiligheidseisen sindsdien strenger geworden. De staaldikte varieert, afhankelijk van de te dragen belasting, van 25 mm voor de buizen tot 50 mm voor de kolomvoeten.

Het bedrijf heeft de order in 2016 binnengehaald, mede omdat het ook stalen onderdelen van de Vliegende Hollander heeft gemaakt en van de Droomvlucht heeft gerenoveerd.

11 tot 12 weken

De Python gaat vanaf 8 januari dicht. Dan wordt de oude baan gesloopt en als oud ijzer afgevoerd. Daarna begint CSM aan de opbouw. Dit zal naar verwachting 11 tot 12 weken in beslag nemen.

De 47 trackdelen en 57 kolommen worden per vrachtauto naar de plek gebracht. Voor de trackdelen zijn 47 ritten nodig, en voor de kolommen 12 tot 15 ritten, verwacht het bedrijf.

Vanaf eind maart wordt de baan getest. Liefhebbers kunnen meedoen aan een winactie om deel te nemen aan testritten.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven