Cosmetische neuscorrecties met pneumatische freesmachines • Metaal Magazine Ga naar hoofdinhoud

Cosmetische neuscorrecties met pneumatische freesmachines

„Wij kunnen ons niet veroorloven om een kunstwerk tweemaal te gieten, alleen omdat het oppervlak door inferieure slijpapparatuur beschadigd is“, zegt Bernd Hettinger, firmant van de in 1842 gestichte Mainzer Traditionsgiesserei Kunstguss Kastel in Mainz-Kastel (D). Hun specialiteit is het gieten van kunstwerken. Als na het afkoelen van het 1150 graden hete gesmolten brons de gietvorm weggeslagen wordt en het nu zichtbaar geworden ruwe gietwerk geslepen moet worden, vraagt de fijne oppervlaktestructuur om artistieke bekwaamheid en uiterste nauwkeurigheid.

Wee degene, die bij het werken aan rondingen of reliëfs een gewone freesmachine gebruikt en bij het aanzetten wegglijdt. Omdat de star gelagerde frees door de draaiende beweging (tot circa 40 000 omw/min) wordt weggerukt en het oppervlak op een andere plaats beschadigt. Hettinger en zijn vijf medestrijders kennen dit risico uit bittere ervaring en hebben al menige elektrische en pneumatische freesmachine uitgetest. Uiteindelijk vonden zij een geslaagd middel tegen ratelsporen en beschadigde oppervlakken kunstwerken: kleine, rechte pneumatische slijpmachines met een flexibel gelagerde aandrijving. „In tegenstelling tot de gebruikelijke gereedschappen huppelt en trippelt de frees hierbij niet over het werkstuk, maar laat zich met precisie aanzetten en moeiteloos leiden“ zegt Nicole Korfmann, specialiste voor de vormbouw in het gieterijteam. Wat zij beschrijft is het effect van de ontkoppeling van de aandrijving en het slijperhuis. De persluchtmotor en de aandrijfas zijn bij deze freesmachines van Atlas Copco, met de naam LSF, flexibel gelagerd in een rubber buffer. Dit heeft ook nog een economische bijwerking: de frezen gaan minstens 20 % langer mee.  Daarnaast vergemakkelijkt de lage eigen massa en de compacte vormgeving van de LSF slijper het hanteren ervan, vooral in lastige hoekjes zoals oogkassen, oorschelpen en neusgaten. Hiervoor moeten elektrische slijpers – alleen al door hun afmeting – het af laten weten. Nuttig en comfortabel is ook de toeren-regeling. Niet geregelde slijpmachines vallen namelijk, bij het aandrukken op het werk bijna tot de helft van hun toerental terug. Bij de LSF slijpers wordt dit door een regulateur voorkomen. Als het toerental van de frees daalt, verhoogt deze automatisch de luchttoevoer. Zo zorgt de simpele regelbaarheid van de luchtmotor steeds voor de optimale ‘kruissnelheid’.  In ons land is Atlas Copco Tools Nederland gevestigd in Zwijndrecht.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven