Confrontatiematrix stuurt strategie • Metaal Magazine Ga naar hoofdinhoud

Confrontatiematrix stuurt strategie

In een nieuwsbrief geeft PKM nuttige informatie over de SWOT-analyse. Swot staat voor Strengths, Weaknesses, Opportunities en Threats. Oftewel in gewoon Nederlands: sterkten, zwakten, kansen en bedreigingen. Doel van de analyse is door middel van inventariseren sterke en zwakke punten zichtbaar te maken.

Bij een SWOT-analyse worden de sterke en zwakke punten zijn van een bedrijf geïnventariseerd. PKM adviseert in de nieuwsbrief om alleen punten die relevant zijn voor uw markt en sterk of zwak zijn ten opzichte van de concurrentie mee te nemen. Vervolgens inventariseert u hoe de marktpositie is van het bedrijf in termen van kansen en bedreigingen. De geïnventariseerde punten brengt u samen in een SWOT-schema.  Het is verstandig om het te beperken tot maximaal vijf sterkten, vijf zwakten, vijf kansen en vijf bedreigingen.  Door de punten van de SWOT in een confrontatiematrix  te verzamelen, wordt al snel duidelijk wat de belangrijkste opties zijn (bron: PKM). Zie ook de video hieronder voor informatie, de tweede video leert hoe met bestaande software als Word en Excel een begin gemaakt kan worden met een SWOT-analyse.

 

 

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven