Nieuws

Cobot helpt bij inspectie lasnaden

De robot presenteert de medewerker het onderdeel dat geïnspecteerd moet worden in een ergonomische positie.

Bij het controleren van lasnaden kan in de toekomst een cobot worden ingezet. Fraunhofer HHI in Berlijn werkt aan een dergelijke mens-robot-samenwerking samen met Volkswagen. Basis voor de bewegingen van de robotarm vormen de daadwerkelijke bewegingen van de medewerker. Om de werksituatie vast te leggen, ontwikkelde Fraunhofer HHI middleware die verschillende sensoren coördineert.

Nu nog wordt tijdens de autoproductie elk onderdeel met de hand in een roterend raamwerk geklemd, zodat de medewerker het van alle kanten kan inspecteren. Dat maakt dat de werknemer ergonomisch ongunstige houdingen moet aannemen. Bovendien is voor de controle van de lasnaden maar weinig tijd beschikbaar, wat invloed heeft op de kwaliteit van de beoordeling.

Voor medewerker gepresenteerd

In de toekomst wordt de controle interactiever. Dan zullen robots op het inspectiestation de onderdelen in een ergonomische positie voor mensen vasthouden en bewegen. De robot kan het onderdeel in alle richtingen draaien, kantelen en verplaatsen. De mechanische arm haalt het onderdeel zelf van de assemblagelijn en presenteert het.

Een dergelijke samenwerking zou de komende jaren al werkelijkheid kunnen worden, stelt Fraunhofer HHI (het Fraunhofer-Institut für Nachrichtentechnik, Heinrich-Hertz-Institut, HHI). Dat meldt Aandrijftechniek.

Communicatie via gebaren

De werknemer communiceert met de robot aan de hand van gebaren. Zo kan de medewerker zich concentreren op het oplossen van problemen en zal hij minder gebreken over het hoofd zien.

De noodzakelijke bewegingen van de grijperarm zijn afgeleid van de houding en lichaamsbewegingen van de medewerker. Ook is ingebouwd dat de software de robotarm uit voorzorg stopt, bijvoorbeeld als de medewerker niet naar het onderdeel kijkt.

Werkplek individueel in te richten

De nieuw ontwikkelde interface kan gepersonaliseerde gebaren en spraakopdrachten vastleggen. Dit betekent dat het systeem snel kan worden aangepast en dat de werkplek voor elke medewerker individueel kan worden ingericht.

Een gebaar markeert ook virtueel de defecten op het onderdeel en visualiseert ze met behulp van projectie voordat de werknemer ze bevestigt.

Fouten in de lasnaad die door de medewerker worden gedetecteerd, kunnen met behulp van vinger- en lasnaadtracering als 3D-posities direct op het onderdeel worden gedocumenteerd (Foto’s: Fraunhofer HHI).

3d-documentatie foute lasnaden

Daarmee wordt 3D-documentatie opgebouwd van de kwaliteitsproblemen van foutieve lasnaden – digitaal en op een efficiënte en intuïtieve manier. Dat biedt ook de basis voor machine learning.

Overigens blijft individuele invoer bij het besturen van de robot ook mogelijk.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven