CFK treinkoppeling met massa van 19 kg • Metaal Magazine Ga naar hoofdinhoud

CFK treinkoppeling met massa van 19 kg

Voor het afslepen en rangeren van treinen heeft de TU Chemnitz een bijzondere koolstofvezelversterkte (CFK) koppeling ontwikkeld. Deze koppeling heeft een eigen massa van 19 kg. Dit is laag in vergelijking met de stalen uitvoering die een eigen massa heeft van 42 kg.

Het grote voordeel van een lichtgewicht koppeling is dat één persoon deze koppeling kan hanteren. Voor de stalen uitvoering zijn twee personen nodig om de koppeling aan te brengen voor het afslepen of rangeren van treinen. Lees meer in het Duitstalige persbericht hieronder. 

 

doc bestand  Ein Leichtgewicht im Bahnverkehr

  

Die weltweit erste Leichtbau-Übergangskupplung in Faserverbundbauweise entstand in den Labors des Instituts für Strukturleichtbau der Technischen Universität Chemnitz. Der Leiter des Instituts, Prof. Dr. Lothar Kroll (r.), bespricht die Konstruktion mit seinen Mitarbeitern Lars Ulke-Winter und Holger Seidlitz (v.l.). Foto: TU Chemnitz/Mario Steinebach

De koppeling tijdens een presentatie bij de TU Chemnitz (foto’s: TU Chemnitz/Sven Gleisberg/Mario Steinebach)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven