Bij hogere spiltoerentallen slingert een conventioneel smeermiddel gewoon uit de lagers. Bovendien veroorzaken metaalbewerkingemulsies die de aandrijving binnendringen degradatie van het smeermiddel en lagercorrosie. Castrol Industrial Nederland startte daarom vijf jaar geleden met de ontwikkeling van een nieuw synthetisch smeermiddel voor hogesnelheids- spilaandrijvingen.
Longtime HS 1-5 van Castrol is een nieuw op basis van synthetische oliën en een speciale verdikker die ook goed mengbaar is met andere verdikkers. Dan Bremmer van Castrol Industrial uit Capelle aan den IJssel: “Verdikkers nemen normaal gesproken zo’n 10% tot 25% van het vetvolume voor hun rekening en zijn noodzakelijk om het vet kleefkracht te geven. Traditionele verdikkers zijn gebaseerd op zeepachtige stoffen. Weliswaar zijn er nieuwere zeepproducten verschenen, maar ook die hebben problemen met de stabiliteit bij waterige emulsies. Daarnaast hebben die problemen met hoge toerentallen. In Longtime HS 1-5 wordt een nieuw ontwikkeld type verdikker toegepast op basis van polymeren.
Betere tribologische eigenschappen
Deze verdikker is niet polair en reageert derhalve niet met emulsies, wat de levensduur van het vet ten opzichte van conventionele producten verhoogt. Daarnaast zorgt deze nieuwe verdikker voor betere tribologische eigenschappen. Want zaten bij de oude verdikkers de olie en toevoegingen altijd in de verdikker ingekapseld, bij de nieuwe synthetische verdikker zijn het smeermiddel en de olie ook aan de buitenzijde werkzaam.
Lees meer in het bijgevoegde artikel van Metaal Magazine:
![]() |
18-19_smeervet_171346 |