De Achterhoekse startup Brekr timmert flink aan de weg met een bijzonder voertuig. De brommer is niet alleen elektrisch, maar ook configureerbaar en heeft een zeer licht aluminium frame. “Elke kilo extra gaat namelijk direct van de actieradius af”, meldt founder Niels Willems (foto) in de nieuwe Metaal Magazine.
“Vroeg of laat gaan we met zijn allen elektrisch rijden”, zegt hij. “En in zo’n transitiefase waarin we ons nu bevinden, gaan er deuren open voor een nieuwe standaard. Zo is het ook met auto’s gegaan.”
Frame als design
Brekr heeft een aluminium frame in plaats van staal. “Het frame is tevens het design”, aldus Willems. Volgens de bouwers is het model al met al zo’n 20 kg lichter dan een gemiddelde brommer. Het nieuwe vervoermiddel heeft grote wielen en kent een laag zwaartepunt.

Techniek en design
De ontwikkeling van de Brekr is in 2018 gestart. Al vanaf het begin was er aandacht voor techniek en design. Corona heeft dit jaar diverse plannen gedwarsboomd, maar vanaf 2022 wil het bedrijf zo’n 1000 exemplaren per jaar gaan verkopen.
Ruud Gullit
Sinds kort rijdt ook Ruud Gullit op een Brekr in een een speciale EK-1988-uitvoering. Hij zag de elektrische brommer staan in The Society Shop en was direct enthousiast.
Brekr heeft een samenwerking met kledingwinkelketen The Society Shop, waardoor mensen (voor de lockdown) de Brekr in de winkel konden bewonderen. Er zijn (door corona) nu beperkt testritten mogelijk.

Geluid tot 40 km/u
Lees meer over de uitneembare accu’s, capaciteit, actieradius, trekkracht, de keuze voor een elektrische brom- en snorfiets en over de keuze voor geluid tot 40 km/u in Metaal Magazine 8.
Ook geeft Willems aan waar de naam Brekr vandaan komt, waar hij wordt geassembleerd en geproduceerd en waar de verschillende onderdelen vandaan komen.
In Metaal Magazine
Lees het volledige artikel in het decembernummer van Metaal Magazine (premium). Deze is op vrijdag 18 december uitgekomen.
Nog geen abonnee? Bekijk de mogelijkheden
Adverteren? Bekijk de advertentiemogelijkheden