Bouw Porsche 918 Spyder in ‘Manufaktur’ in Stuttgart (D) • Metaal Magazine Ga naar hoofdinhoud

Bouw Porsche 918 Spyder in ‘Manufaktur’ in Stuttgart (D)

De 918 Spyder wordt gebouwd in een ‘Manufaktur’ in Stuttgart/Zuffenhausen met een oppervlakte van 4.000 vierkante meter (foto's: Porsche)

De Porsche 918 Spyder wordt niet geproduceerd, maar met veel liefde en vakmanschap met de hand gebouwd. En daar horen interessante wetens-waardigheden bij. De totale, uitverkochte oplage is 918 exemplaren. Deze Spyder heeft een hybride aandrijflijn met een vermogen van 652 kW/887 pk.

De 918 Spyder wordt gebouwd in een zogeheten ‘Manufaktur’. In eerste instantie lijkt dit de productiefaciliteit voor horloges: de uitstraling is clean, modern met grijze vloeren en wanden en plafonds die zijn uitgevoerd in wit en ‘acid green’. Dit is de kleur die elke Porsche met hybride-aandrijving kenmerkt.

In de Manufaktur werken in totaal 100 vakmensen aan de totstandkoming van de spectaculairste Porsche ooit. Hun leeftijden variëren van 21 tot 56 jaar en ze hebben tussen de zes en 40 jaar ervaring. Mooi detail: elke motor wordt door één technicus gebouwd (‘one technician, one engine’).
In de Manufaktur werken in totaal 100 vakmensen aan de totstandkoming van de spectaculairste Porsche ooit. Hun leeftijden variëren van 21 tot 56 jaar en ze hebben tussen de zes en 40 jaar ervaring. Mooi detail: elke motor wordt door één technicus gebouwd (‘one technician, one engine’).

Het duurt in totaal 100 uur om een Porsche 918 Spyder te bouwen. In Stuttgart tenminste, want vooraf is al veel werk gedaan: het monocoque van met koolstofvezelversterkte kunststof wordt bijvoorbeeld aangeleverd. In het assemblageproces passeert een 918 Spyder achttien stations. Ter vergelijk: het fabricageproces van een moderne ‘normale’ auto duurt vijftien tot twintig uur.

Toch zijn er meer exemplaren: voor testdoeleinden fabriceerde Porsche 25 prototypen en acht zogenaamde 'pilot-auto’s’. Deze komen niet in omloop: ze worden vernietigd of intern opgeslagen. Soms duiken ze op in speciale exposities in het Porsche Museum.
Alle Spyders zijn uitverkocht. Voor testdoeleinden fabriceerde Porsche 25 prototypen en acht zogenaamde ‘pilot-auto’s’. Deze komen niet in omloop: ze worden vernietigd of intern opgeslagen. Soms duiken ze op in speciale exposities in het Porsche Museum.

Al het 918 Spyder-gereedschap wordt draadloos via Bluetooth aangestuurd. Prettig voor de werknemers: extra flexibiliteit én het gereedschap is stil. De 918 Spyder wordt in een oplage van precies 918 exemplaren gemaakt. Inmiddels is de complete productie uitverkocht.

De 918 Spyder wordt gebouwd in een ‘Manufaktur’
De 918 Spyder wordt gebouwd in een ‘Manufaktur’, zie ook de video hieronder”:

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven