BMW start in Landshut (D) met de serieproductie van ultralichte componenten gemaakt van koolstofvezel. Hier worden vooral onderdelen gemaakt voor de toekomstige productie van de BMW elektrische en hybride voertuigen zoals de BMW i3 en i8.
In totaal is 40 miljoen euro geïnvesteerd in de nieuwe productiefabriek. In de fabriek komen zo’n 100 mensen te werken. Er zijn drie persstraten gebouwd voor het persen van de koolstofvezel-carrosseriedelen. Elke pers heeft een massa van 320 ton, een motorvermogen van 200 kW en een perskracht tot 36.000 kN. Het gewicht van de matrijzen bedraagt 85 ton.
In Landshut worden de carrosseriedelen voor de toekomstige BMW i3 en i8 gemaakt (foto’s: BMW)
De toekomstige elektrisch aangedreven BMW i3 heeft een passagierscompartiment dat grotendeels uit koolstofvezel is opgebouwd. Hierdoor is het voertuig aanzienlijk lichter, maar net zo sterk of sterker dan een metalen of aluminium carrosserie. De elektrische i3 heeft daarom ook een grotere actieradius, vaak een nadeel bij zwaardere elektrische auto’s. Ook is de i3 een zeer veilige auto. De productie van de BMW i3 start in 2013 in de BMW fabriek in Leipzig. In 2014 volgt de productie van de BMW i8, een plug-in hybride sportwagen met zowel elektro- als brandstofmotor.