Binnen één dag levert Karat Holtan speciale beitel aan Wärtsilä • Metaal Magazine Ga naar hoofdinhoud

Binnen één dag levert Karat Holtan speciale beitel aan Wärtsilä

De slijpmachine draait op volle toeren. Vanmorgen is de opdracht binnengekomen om vanmiddag een radiusbeitel te leveren. Deze wordt nu speciaal gemaakt en zorgt ervoor dat Wärtsilä op locatie grote scheepsdieselmotoren kan reviseren en repareren. Karat Holtan maakt deze gereedschappen in een eigen productielocatie in Rotterdam.

 ‘Wij zijn wel blij met dergelijke spoedopdrachten’,  vertelt Joop van Kleeff, salesmanager bij Karat Holtan in Rotterdam. ‘Dat is iedere keer weer een uitdaging en als we het hier zelf kunnen maken het lukt eigenlijk altijd om de klant op zeer korte termijn te helpen.’ Het merkwaardige is dat het lang niet altijd om hele speciale gereedschappen gaat. Sommige zijn in de handel ook wel als standaard te krijgen, maar liggen niet op voorraad bij de leverancier of moeten toch net iets gemodificeerd worden. Ton van der Wielen, field service engineer van Wärtsilä in Schiedam vertelt dat ze soms zelfs niet eens heel veel extra moeite doen om na te gaan of het ergens in Nederland misschien wel op voorraad ligt. ‘Dat kost veel te veel tijd en dat hebben we vaak niet. Als ik het als speciaalgereedshap laat maken bij Karat Holtan weet ik zeker dat ik het die dag nog heb én precies volgens mijn specificaties.’ Als praktijkvoorbeeld wordt het verhaal van de radiusbeitel verteld. ‘We hebben verschillende gereedschappen en hulpstukken ontwikkeld om op een boot ter plekke een motor te kunnen repareren of reviseren. Je kunt namelijk geen compleet bewerkingscenter meenemen en bovendien wil je zo min mogelijk van de motor demonteren. Zo is er een frame bedacht waarop een compressor en luchtmotor zit om aan de onderkant een bewerkingskop aan te drijven. Deze machine is zo geconstrueerd dat die precies op de plaatsen kan komen waar iets weggekotterd moet worden. Het gereedschap moet daar natuurlijk op aansluiten. We hadden in dit geval een klus in Engeland, voor ons relatief dichtbij, en daar bleek dat er in de motorcilinder een randje uitgekotterd moest worden met een radius van R4. Het ging om een ZA 40S motor, een viertakt dieselmotor die gerepareerd moest worden. De radius is om scheurvorming te voorkomen. De radiusbeitel om dat te maken is waarschijnlijk wel in de handel verkrijgbaar, maar we hadden niet de tijd om daarnaar op zoek te gaan, want diezelfde middag zou er een auto met monteur en gereedschap vertrekken. En dus even gebeld naar Joop.’ Hij wijst naar Van Kleeff, die bevestigend knikt’.

Binnenkort in Metaal Magazine in het kader van de serie ‘Op het snijvlak’ meer informatie over de beitelservice van Karat Holtan.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven