AWL heeft sinds 2013 haar aandacht gericht op het laserlassen van geleidingen van autostoelen, de zogeheten tracks. Vanuit R&D is er veel tijd en aandacht besteed aan de combinatie van laserlassen met robots en T-naadverbindingen die in stoelgeleiders veel worden toegepast. Een combinatie die uitdagend leek, aangezien de baannauwkeurigheid van de robot niet zondermeer past bij de minimale tolerantie die nodig is voor het verbinden van een T-naad.
AWL heeft naast de nodige onderzoeken ook met meer dan tien machines in de praktijk, die gezamenlijk meer dan 15% van de omzet van AWL vertegenwoordigen in 2014, aangetoond dat de robot een hoge baannauwkeurigheid en reproduceerbaarheid kan garanderen. Toch blijft het laserlassen van T-naden en flensnaden een uitdaging. Belangrijk is dat er wordt gekeken naar de totale machine, de complete tolerantieketen en het gebruik van de juiste componenten en apparatuur. In de toekomst zal laserlassen een belangrijk onderdeel zijn binnen AWL. De organisatie heeft bekend gemaakt dat het haar positie als toeleverancier van de automobielbranche op structuurdelen en complexe uitlaatcomponenten verder wil vergroten.