Tijdens een bezoek aan Aluminium- und Leichtbau-Zentrum
van Audi in Neckarsulm (D) werd een demonstratie gegeven van het schoonbranden
van aluminium randen. Dit schoonbranden gebeurt met een 500 W gepulste
laser.
De aluminium onderdelen die Audi gebruikt voor de productie van ondermeer de A8 en R8 komen vaak optisch schoon uit de persmallen. Toch zit er vaak onzichtbaar vuil op, dat op verbindingsplaatsen kan leiden tot een minder goede of slechte hechting. Om dit schoonmaakproces te automatiseren en te optimaliseren worden momenteel proeven gedaan met een industriële robot die zeer snel een gepulste laser over de randen stuurt. Het vuil spat er werkelijk vanaf, hetgeen met een hogesnelheidscamera duidelijk werd weergegeven.

Het aluminium frame van de sportwagen Audi R8 wordt helemaal handmatig gelast. In totaal zijn er zo’n 99 meter aan lasnaadverbindingen te vinden op één frame (foto: Paul Quaedvlieg)
Laserlassen
Een ander opmerkelijk feit was dat Audi steeds meer overgaat tot het laserlassen in het zichtbereik van de klant. Zo word het dak van de Audi TT coupé met laserlassen aan de zijkanten vastgemaakt en heeft de dunne lasnaad geen nabewerking meer nodig. Na het lakken van de carrosserie is er van de lasnaad zelfs niets meer te zien.
Een ander opmerkelijk feit was dat Audi steeds meer overgaat tot het laserlassen in het zichtbereik van de klant. Zo word het dak van de Audi TT coupé met laserlassen aan de zijkanten vastgemaakt en heeft de dunne lasnaad geen nabewerking meer nodig. Na het lakken van de carrosserie is er van de lasnaad zelfs niets meer te zien.
Lijmen en nieten
Voor de verbindingen in het aluminium Audi Space Frame, zoals bij de A8 en R8, gebruikt Audi meerdere verschillende processen: stansnieten (met holle niet of met volmateriaal niet), clinchen, clinch nieten, zelftappende schroeven of lijmen. Een nieuw proces waar proeven mee gedaan worden is het puntlassen van aluminium. Bij het puntlassen (weerstandlassen) van aluminiumlegeringen is de slijtage van de koperen elektroden een enorm probleem. Met de Deltaspot van Fronius werd dit opgelost door tussen het te lassen materiaal en de elektrode een dunne metalen strip te plaatsen. De strip wordt daarbij na elke puntlas verplaatst. De eerste resultaten bij het Aluminium- und Leichtbau-Zentrum van Audi zijn veelbelovend voor de toekomst van de aluminium carrosserieën.
Voor de verbindingen in het aluminium Audi Space Frame, zoals bij de A8 en R8, gebruikt Audi meerdere verschillende processen: stansnieten (met holle niet of met volmateriaal niet), clinchen, clinch nieten, zelftappende schroeven of lijmen. Een nieuw proces waar proeven mee gedaan worden is het puntlassen van aluminium. Bij het puntlassen (weerstandlassen) van aluminiumlegeringen is de slijtage van de koperen elektroden een enorm probleem. Met de Deltaspot van Fronius werd dit opgelost door tussen het te lassen materiaal en de elektrode een dunne metalen strip te plaatsen. De strip wordt daarbij na elke puntlas verplaatst. De eerste resultaten bij het Aluminium- und Leichtbau-Zentrum van Audi zijn veelbelovend voor de toekomst van de aluminium carrosserieën.