Atex-persoonscertificering in kinderschoenen • Metaal Magazine Ga naar hoofdinhoud

Atex-persoonscertificering in kinderschoenen

Atex-gerelateerde persoonscertificering (op internationaal niveau) wordt steeds belangrijker. Bedrijven willen graag kunnen beschikken over Atex-bevoegd personeel om zich er van te kunnen verzekeren dat hun productieapparaat voldoet aan de voorschriften voor processen en installaties (Atex 95) en aan de voorschriften voor de veiligheid en de kwalificatie van werknemers (Atex 137).

Op het ‘Grote Atex-congres’ van Elsevier Opleidingen op 30 juni 2010 in Houten werd het duidelijk dat deze persoonscertificering nog in de kinderschoenen staat. Theo Pijpker van Kema legde veel nadruk op de potentie van IECEx 05 als schema voor persoonscertificering. Het IECEx-systeem wordt beheerd door het International Electrotechnical Committee (IEC), dat ook IECEx 02 (productcertificering) en IECEx 03 (certificering Ex-reparatiebedrijven) heeft opgezet.

 

IECEx 05 Elektrisch

Nu bevat IECEx 05 zo’n tien modules over allerlei aspecten van explosieveiligheid, maar het merendeel daarvan is geschreven met het oog op elektrische installaties. Iets anders valt van het IEC ook niet te verwachten. Het gevolg is wél dat de mechanische aspecten van explosieveiligheid buiten beschouwing blijven. En juist díe aspecten spelen vaak een rol bij stofexplosies in de stortgoedverwerkende industrie. Denk bijvoorbeeld aan de tipsnelheid van mengwerktuigen i.v.m. het risico op vonkvorming.

 

Certificeringsregeling

Rick Kramer van Cofely stelde in zijn presentatie dan ook de vraag op welke terreinen we een Atex-gecertificeerde werknemer bevoegd willen zien. Mark Ent, bestuurslid van vakgroep Elektro-Mechanisch Onderhoud (onderdeel van UNETO-VNI), pleitte ervoor om samen met FEDA, VNCI, NOGEPA (de olie- en gasbedrijven) en KEMA tot een eenduidige certificeringsregeling te komen. Deze regeling zou dan moeten voldoen aan alle eisen die er zijn op het vlak van Atex.

 

Kwaliteitsbewaking

Een dergelijke regeling kan dan in de plaats komen van de diverse fabrieksgebonden regelingen (zoals die van Shell). Enkele kwesties die dan nog wél moeten worden opgelost, zijn de kwaliteitsbewaking van het certificaat en de onafhankelijkheid van de toetsing. Maar het begin is er.

 

Jos Verleg/hoofdredacteur Bulk

 

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven