Sinds april 2011 heeft Amada de verkoop van haar machines, onderdelen en software voor plaatbewerking, inclusief service en onderhoud, op de Nederlandse markt in eigen hand genomen. “Amada wil de markt direct bedienen”, noemt sales manager Rene Hazenberg als de voornaamste reden. “We willen zelf voelen wat de markt doet.”
Naast de behoefte aan eigen voelsprieten in de markt wordt de keuze voor een directe marktbenadering ook ingegeven door economische motieven. “De markt is transparanter geworden”, aldus Hazenberg. “Via nieuwe media als internet is informatie meteen beschikbaar voor potentiële klanten. De ruimte voor de tussenhandel wordt daardoor smaller”.
Extra schakel weg
Hazenberg: ”De extra schakel tussen machinebouwer en klant maakt de machines bovendien duurder en in een tijd dat overal in de productieketen de marges onder druk staan is dat een ernstige handicap’’. De stap van Amada past daarmee in een trend dat steeds meer machinebouwers kiezen voor deze directe benadering van de markt. Hanzenberg: “Snelle terugkoppeling van informatie uit de markt, snelle reactietijden bij storingen en een lager prijsniveau”.
In een volgend nummer van Metaal Magazine in een interview met Hazenberg meer informatie hoe Amada met een direct contact de plaatwerkers wil bedienen. Kijk hier voor een aanbieding voor een abonnement op Metaal Magazine.