Actieve octrooipolitiek noodzaak • Metaal Magazine Ga naar hoofdinhoud

Actieve octrooipolitiek noodzaak

Steeds meer bedrijven voeren een actieve
octrooipolitiek. Dit blijkt uit het aantal Europese octrooien dat jaarlijks
wordt aangevraagd. Zo steeg het aantal Europese aanvragen van 181.000 in 2004
tot meer dan 210.000 in 2007. Uit statistieken van het WIPO (World Intellectual
Property Organization) blijkt bovendien dat het aantal octrooiaanvragen in
buitenlandse markten toeneemt; zo bleek in 1985 slecht 30,5 % van alle
octrooiaanvragen van buitenlandse aanvragers te komen, terwijl nu 43,6 % van
alle octrooiaanvragen vanuit het buitenland wordt
aangevraagd.

Waar komen de meeste uitvindingen vandaan? Japan spant de kroon in 2006 met meer dan 500.000 octrooiaanvragen. De US staan op de tweede plaats met iets minder dan 400.000 aanvragen en vervolgens Korea met 160.000 aanvragen en Duitsland mt zo’n 125.000 aanvragen. Nederland staat op de negende plaats, maar met een relatief grote stijging de laatste jaren.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Bedrijven moeten innoveren om het hoofd boven water te houden. Hierbij stijgt het besef dat innovatie niet alleen uit de eigen koker kan komen.
 
Steeds meer bedrijven proberen te innoveren door de gigantische bron van kennis die buiten het bedrijf bestaat aan te spreken, bijvoorbeeld door samen te werken met een ander bedrijf. Bij een dergelijke samenwerking kan echter gemakkelijk eigen kennis weglekken naar het andere bedrijf. 
 
Om te kunnen profiteren van open innovatie is een adequate bescherming van de eigen kennis door middel van octrooien een absolute noodzaak.
Een verleend octrooi geeft de houder ervan het recht om gedurende een periode van 20 jaar na de aanvraagdatum een derde te verbieden het geoctrooieerde toe te passen. Bij een uitvinding die ook in de markt het verschil maakt levert dit een langdurig én bovendien lucratief monopolie op. Het uitoefenen van het exclusieve recht is in de meeste landen adequaat geregeld via een gerechtelijke uitspraak. In de meeste gevallen echter wordt het voordeel verkregen door te onderhandelen met de concurrentie.
 
Wat is nodig
Wat is er nodig om uw kennis door middel van een octrooi te beschermen ?. Eigenlijk veel minder dan u zou verwachten. Om octrooi te kunnen verkrijgen is het vooreerst noodzakelijk dat de geoctrooieerde kennis nog  niet bestaat of ergens is beschreven. Dit betekent dat u als bedrijf er voor moet waken te gemakkelijk uw kennis in de openbaarheid te brengen, bijvoorbeeld door internet publicaties.
 
Een tweede vereiste voor het verkrijgen van octrooi is dat de te beschermen kennis niet zonder meer voor de hand mag liggen. Er moet met andere woorden een zekere ‘uitvindingsgedachte’ aan ten grondslag liggen.
 
Een derde vereiste betreft industriële toepasbaarheid van de kennis. Aan dit vereiste is voor bijna elke technische uitvinding voldaan.
 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven