Het Nederlandse 3D Hubs is overgenomen door Protolabs. Het Amerikaanse online platform betaalt 330 miljoen dollar (ruim 273 miljoen euro) voor de concurrent, waarvan 280 miljoen dollar cash en 50 miljoen dollar later, afhankelijk van de resultaten. Het is de grootste overname ooit in de digitale productiewereld. De overname moet eind januari zijn afgerond.
De beide platforms voor de maakindustrie vullen elkaar volgens Protolabs mooi aan, qua gebruikers en technologieën. De Amerikanen zijn sterk in prototypes en kleine series terwijl 3D Hubs zich richt op grotere volumes.
Gebruikers van 3D Hubs kunnen door de overname “snelle synergieën verwachten met doorlooptijden die zo snel als 1 dag zijn”, aldus 3D Hubs.
Dit wordt mogelijk door volledig geautomatiseerde productiefaciliteiten van Protolab die gebruik maken van een digitale productie-workflow om onderdelen op toonaangevende snelheden te produceren.
Verder wil 3D Hubs de eigen spuitgietservice aanzienlijk verbeteren, door gebruik te maken van Protolabs’ eigen digitale benadering van het spuitgieten en 20 jaar ervaring in verschillende spuitgiettechnologieën.
Protolabs zal, volgens 3D Hubs, door de overname in staat zijn om grotere bestelhoeveelheden en een bredere selectie van materialen en afwerkingen aan te bieden.
Beide bedrijven blijven onafhankelijk van elkaar opereren, stelt 3D Hubs.
‘Grootste digitale productieplatform’
Met de overname wordt volgens Protolabs “het grootste digitale productieplatform ter wereld gecreërd, dat de breedste reeks van productiediensten aanbiedt met behulp van een wereldwijd netwerk van hoogwaardige productiebedrijven”.
Digitaal productieplatform 3D Hubs biedt bedrijven on-demand toegang tot een wereldwijd netwerk van productiediensten. Het bestaat uit een netwerk van zo’n 240 premium productiepartners in ruim 20 landen.
Gebruikers kunnen eenvoudig hun ontwerp uploaden, direct een offerte ontvangen en kort daarna de productie starten. Grote klanten zijn onder meer Nasa, Audi, ABB en HP.
‘Best denkbare on-demand productieoplossing’
“Het hele 3D Hubs-team is verheugd om zich bij Protolabs aan te sluiten en een revolutie in de productie-industrie te blijven veroorzaken door middel van innovatie”, zegt Bram de Zwart, medeoprichter en CEO van 3D Hubs.
“Bij 3D Hubs is het ons doel om bedrijven in staat te stellen om revolutionaire producten te creëren door middel van efficiëntie en betrouwbaarheid in de toeleveringsketen. We zijn ervan overtuigd dat de samenwerking met Protolabs ons zal helpen om die missie te verwezenlijken.”
“De bedrijfscultuur van 3D Hubs leeft en ademt techniek en snelle innovatie”, zegt Brian Garret, mede-oprichter en chief product officer van 3D Hubs. “Ons team is erg enthousiast om samen te werken met Protolabs om de best denkbare on-demand productieoplossing te bouwen.”
‘Productieflexibiliteit van prototype tot eindproduct’
“De toevoeging van 3D Hubs biedt Protolabs een platform om ons servicemodel te laten evolueren en onze klanten een ongekende productieflexibiliteit te bieden”, vertelt de nieuwe CEO van Protolabs, Rob Bodor.
“Onze gecombineerde organisaties zullen de markt een toonaangevende digitale productieoplossing bieden om aan hun behoeften te voldoen, van idee via prototype tot de volledige productie van onderdelen voor eindgebruik. Samen kunnen we aan bijna elke aangepaste productiebehoefte tijdens de gehele levenscyclus van het product voldoen.”
3D Hubs
3D Hubs, het bedrijf van de jonge ondernemers Bram de Zwart, Brian Garret en Filemon Schöffer is in 2013 opgericht in Amsterdam. Het heeft sindsdien meer dan 6 miljoen onderdelen geproduceerd met behulp van verschillende productietechnologieën (3D-printen, CNC-bewerkingen en spuitgieten).
3D Hubs heeft meer dan 30 miljoen dollar aan financiering opgehaald, onder meer bij Balderton Capital, EQT Ventures, Endeit Capital, Hearst Ventures, DOEN, Future Shape en Rockstart. Het platform haalde vorig jaar een omzet van zo’n 25 miljoen dollar (ruim 20 miljoen euro).
Protolabs
Het beursgenoteerde Protolabs behaalde in 2019 een omzet van ruim 450 miljoen dollar (373 miljoen euro) en is een basis voor digitale productiediensten. Het technologisch georiënteerde bedrijf produceert op maat gemaakte componenten in slechts 1 dag, met eigen machines in geautomatiseerd 3D-printen, CNC-bewerkingen, plaatbewerking en spuitgietprocessen.
De digitale aanpak van de productie versnelt de time-to-market, verlaagt de productiekosten en maakt flexibiliteit van de toeleveringsketen gedurende de gehele levenscyclus van het product mogelijk, aldus Protolabs.
Lees ook:
Interactieve kostenanalyse voor prototypen (over Protolabs) (17 september 2009)