‘We willen wel vrouwen in technische functies, maar die zijn er niet,’ is een veelgehoorde klacht van bedrijven in technische sectoren. Technisch dienstverlener Detamo deelt concrete tips om vrouwen succesvol enthousiast te maken voor functies in de techniek.
Ondernemers moeten zich vooraf allereerst realiseren waarom ze vrouwen willen werven. Het moet niet zo zijn dat vrouwen bedoeld zijn om het tekort aan (mannelijke) technici op te lossen, stelt Detamo. Meer vrouwen in technische functies betekent namelijk juist een middel voor bedrijven om hun klant een betere dienst te kunnen bieden. Dit inzicht vertaalde Detamo naar een strategie om vrouwen te werven voor technische functies in de telecom-, ICT- en elektrotechnische sector.
Focus op kandidaat
Veel bedrijven vinden het moeilijk om vrouwen enthousiast te maken voor technische beroepen. Detamo besloot het daarom over een andere boeg te gooien. De eerste belangrijke stap was het ontwikkelen van een marketingcampagne met een sterke focus op potentiële, vrouwelijke kandidaten. Hier werd bovendien een vrouwelijke specialist voor ingeschakeld, Mariska Mol, die de vertaalslag naar de doelgroep maakte.
Tweede belangrijk onderscheid dat Detamo maakte, is om vrouwen te werven die misschien wel geen technische opleiding hadden, maar wel de competenties om in een technische functie te werken. Hen werd een technische opleiding aangeboden in combinatie met een passende baan. Dit concrete aanbod bleek een belangrijk argument voor vrouwen om ‘ja’ te zeggen tegen een nieuwe carrière.
Concrete tips:
1. Creëer zelf aanbod
Probleemoplossend denken, empathisch vermogen en nauwkeurig werken zijn vrouwelijke competenties die erg waardevol zijn voor technische bedrijven. Dus in plaats van te wachten totdat technisch geschoolde vrouwen na jarenlange campagnes de markt gaan betreden, besloot Detamo dit aanbod zelf te creëren.
In de praktijk bleek er een grote groep vrouwen in de leeftijd van 18 tot 30 jaar te zijn met eenzelfde behoefte. Zij zitten vast in banen met weinig uitdaging maar vinden de drempel te hoog om een andere richting in te slaan. Samen met opleiderspartner Dirksen en opdrachtgever Volker Wessels Telecom zorgde Detamo allereerst voor een concreet pakket: een allround technische opleiding met baanzekerheid.
2. Vertaal boodschap
Bij het ontwikkelen van de marketingcampagne werden er 2 prioriteiten gesteld. Vrouwen moesten zich aangesproken voelen zonder dat er sprake was van discriminatie. Vervolgens moest de interesse omgezet worden in concrete actie. Voor opdrachtgever Volker Wessels Telecom ontwikkelde Detamo een marketingcampagne om vrouwen te interesseren voor een opleiding én een baan.
Het meest effectief waren de Facebookuitingen waarbij aansprekende foto’s van vrouwen werden gebruikt en waarbij de doelgroep werd aangesproken op herkenbare situaties. Voor deze opdrachtgever werd de pay-off ‘Detamo zoekt slimme meiden met verstand van WiFi’ bedacht.
In een test bleek dat vrouwen niet reageerden wanneer er mannen op de foto’s stonden terwijl zij dat wel deden als een vrouw werd afgebeeld. De doelgroep bleek ook (inter)actiever op Facebook dan op LinkedIn.
Belangrijk onderdeel van de marketingcampagne was een actieve follow-up, waarbij geïnteresseerden snel duidelijk werd gemaakt wat de mogelijkheden concreet inhielden.
3. Gewoon dóen
Om op de lange termijn succesvol te zijn is alleen een slimme wervingscampagne echter niet voldoende. De wil om te veranderen moet vanuit de kern van het bedrijf komen en woorden moeten omgezet worden in daden, want verandering begint gewoon met doen.
Detamo heeft op deze manier inmiddels tien vrouwen gecontracteerd die na een opleiding bij Dirksen met succes aan de slag gingen bij opdrachtgevers. Een van deze vrouwen werd zelfs tot beste nieuwkomer van het jaar gekozen bij Volker Wessels Telecom.