Nieuws

De stikstof- en Pfas-problematiek in Nederland heeft een nadelig effect op bouwprojecten. Dat resulteert dit jaar in een daling van 2% van de vraag naar metaalproducten. Ook de transportmiddelenindustrie – die veel producten uit de metaal afneemt – heeft het moeilijk. In 2021 zal de vraag naar metaalproducten pas weer licht toenemen, met 1%. In 2019 lag deze vraag op hetzelfde niveau als in 2018.

Dat meldt ABN Amro in de Sectorprognoses Industrie 2020. Ondernemers in de metaalproductenbranche (onder meer metaalbewerking, metalen constructiewerken, oppervlaktebehandeling, smederijen) staat een moeilijk jaar te wachten.

In 2019 kampte de branche met afnemende export. De binnenlandse vraag, onder meer vanuit de bouw, hield de sector enigszins op de been, maar voor 2020 verwacht ABN Amro toch echt een ongunstiger klimaat.

De elektrotechniek, waarvan de bouw een belangrijke eindmarkt is, wordt eveneens getroffen door de dezelfde ontwikkelingen, stelt de bank. In 2020 bevindt dit segment zich nog steeds in moeilijk vaarwater en krimpt naar verwachting tevens met 2%.

Bouw en transport

De problematiek rond stikstof en Pfas zorgt dit jaar tevens voor een dalende vraag naar bouwmachines en bouwmaterieel, zoals hijs- en hefwerktuigen. Deze daalt in 2020 ook met 2%.

De transportmiddelenindustrie krijgt vooral veel last van concurrentie uit China en de VS, zeker als het gaat om de transitie naar elektrisch aangedreven vervoermiddelen.

‘2020: Economie krimpt met 1,5%’

Niet alleen de wereldwijde productiedaling eist nog steeds zijn tol, ook het negatieve sentiment onder ondernemers zal volgens ABN Amro in 2020 effect blijven hebben op de Nederlandse industrie. De bank verwacht dat de industrie het komende jaar met 1,5 procent zal krimpen. Zo is duidelijk sprake van minder bedrijvigheid en neemt tegelijkertijd het aantal exportorders af.

In 2020 zal vooral de handelsoorlog tussen de VS en China doorslaggevend zijn voor een mogelijk herstel van de productie. ABN Amro verwacht dit jaar afnemende handelsspanningen, waarna de Nederlandse industriële productie licht kan aantrekken.

Vraag naar staal daalde

Voor de staalindustrie (producenten van onder meer stalen buizen en profielen, aluminium, ijzer/staal, rvs en andere legeringen, edelmetaal) was 2019 een beroerd jaar, vermeldt de Sectorprognoses Industrie 2020. De gemiddelde bezettingsgraad van de Nederlandse basismetaalindustrie daalde in 2019 van 84 naar 75% in het vierde kwartaal.

Door de groeivertraging van de Chinese economie, de handelsoorlog en de wereldwijd afvlakkende economische groei nam de vraag naar staal af.

In Duitsland kromp de industriële productie flink. De auto-industrie, een belangrijke afnemer van staal, trapte daar flink op de rem. Door overcapaciteit in de wereldwijde staalindustrie daalden daardoor de staalprijzen.

Trump: duit in het zakje

De Amerikaanse president Donald Trump deed een duit in het zakje met importheffingen op staal, waardoor de VS zelf meer staal is gaan produceren. Dat zette elders nog meer druk op de prijzen.

Bij deze aanhoudende margedruk zou het beperken van overcapaciteit voor de hand liggen, maar daar steken mededingingsautoriteiten een stokje voor. Zo verbood de Europese Commissie de fusie van Tata Steel met ThyssenKrupp.

Het lijkt erop dat alleen een flinke economische crisis de wereldwijde overcapaciteit kan terugdringen, stelt ABN Amro, maar die lijkt ver weg. De staalprijzen hebben onlangs wel een aarzelende herstelbeweging ingezet.

Duurzaamheidsopgave

Vanwege de grote energiebehoefte en de uitstoot van schadelijke stoffen moet de basismetalenindustrie duurzamer worden. Ze moet efficiënter omgaan met energie, die ook nog eens op een duurzame manier moet worden opgewekt. Daarvoor zijn forse investeringen nodig.

Anderzijds zijn metalen over het algemeen goed te recyclen. Daarnaast is de sector volop aan het innoveren om steviger materialen te maken, zodat minder metaal en dus minder energie nodig is.

2019: krimp met 1%

2019 was voor de Nederlandse industrie als geheel een enigszins teleurstellend jaar, met een krimp van de industriële productie met 1%, stelt ABN Amro.

Dit kwam vooral door de invloed van de wereldwijde handelsspanningen en de kwakkelende Duitse auto-industrie.

Herstel niet vóór 2021

ABN Amro verwacht dat een krachtig herstel van de Nederlandse industrie vóór 2021 niet voor de hand ligt. Waarschijnlijk zal de productie in het eerste en het tweede kwartaal van 2020 verslechteren, waarna een geleidelijk herstel kan optreden.

“Behalve de handelsoorlog tussen de VS en China heeft monetair beleid een belangrijke invloed op de industriële sector. Zo kan een combinatie van afnemende handelsspanningen en een ruimer monetair beleid een gunstig effect hebben op de investeringen, waarvan de industrie kan profiteren”, zegt Albert Jan Swart, sectoreconoom Industrie van ABN Amro.

‘Vet op de botten’

“Het grootste risico is een nieuwe escalatie van de handelsoorlog”, vervolgt hij. “Hoewel we geen harde brexit meer verwachten, kan ook een ‘zachte brexit’ in de komende jaren een drukkend effect hebben op investeringen in het Verenigd Koninkrijk. Hier kan de Nederlandse industrie ook last van krijgen. Gelukkig hebben de meeste industriële bedrijven voor 2019 enkele zeer goede jaren beleefd, waardoor zij veel vet op de botten hebben.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven