Column Willem de Vries *)
In een recente poll op LinkedIn vroeg ik waar managers van technische bedrijven ’s nachts wakker van liggen. Er zijn zeker meer aandachtspunten en de vraagstelling was niet wetenschappelijk verantwoord. Maar zorgen over personeelstekorten scoorde wel het hoogst.
Een personeelstekort is een dossier waar je inderdaad wakker van kunt liggen. En het tekort op de arbeidsmarkt lost ook niet snel op. Zelfs niet als we langer dan nu verwacht, met een stagnerende of licht krimpende economie te maken hebben. Want de beroepsbevolking krimpt de komende jaren als gevolg van een grotere uitstroom van AOW-ers dan instroom van jonge generaties. Zelfs inkomende migratie helpt onvoldoende de toenemende de vraag naar personeel te dempen.
Een bijkomend probleem in technische sectoren is dat techniekonderwijs jarenlang niet voldoende aandacht kreeg. En het imago van technische beroepen niet erg positief is. Over het aanpassen van dat beeld gaan wel wat jaren heen.
Beeld en imago van uw bedrijf
Want de opbouw van een beeld ‘komt te voet’. Het afbreken daarvan ‘’gaat te paard’. Dat geldt ook voor het beeld van uw (technische) bedrijf als werkgever en het imago als bedrijf om zaken mee te doen. Als daar de nodige bijstelling voor nodig is, kunt u daar maar beter nu mee beginnen. En kost de nodige inspanningen. Zowel in de vorm van (marketing)communicatie als in het vooraf goed bepalen waar je als bedrijf voor klanten en als werkgever voor wilt staan. Hoe zich dat verhoudt ten opzichte van de concurrentie en aan wat voor type werkgever/leverancier de markt behoefte heeft. De kern van mijn vakgebied: marketing. Waar de problemen op de arbeidsmarkt diverse raakvlakken mee heeft. Maar daarover een volgende keer meer.
STEMmingscafé
Een uitweg uit personeelstekorten moet je zoeken in andere oplossingen. Die zijn er wel. Maar daar is een lange adem en de nodige lef voor nodig. Hoewel er ook wel oplossingen zijn op de korte termijn. We praten zowel over korte- als langeretermijn-oplossingen graag elke derde vrijdagmiddag van de maand tijdens het STEMmingscafé. Je kunt daar gratis aan deelnemen en het levert je altijd wel nieuwe inzichten op. Klik hier voor meer informatie en hoe je deel kunt nemen.

.-
–
–
*) Willem de Vries is managing partner van STEM Industrial Marketing Community. Hét kenniscentrum op het gebied van business development (marketing, sales, communicatie en innovatie) voor technische B2B bedrijven.
Reacties op deze column, wilt u een keer overleggen of heeft u vragen, ook die over business development? Stuur ze naar: willemdevries@stem-imc.com
Of kijk op www.stem-imc.com
–