Algemene informatie
- Datum
- dinsdag 3 december t/m woensdag 4 december 2013
- Locatie
- Mikrocentrum Eindhoven
Industriële bedrijven die (eigen) producten voeren, worden in toenemende mate geconfronteerd met drie ontwikkelingen die gevolgen hebben voor de wijze waarop met klantspecifieke eisen en wensen wordt omgegaan:
- Klanten vragen meer en meer specifieke oplossingen tegen kortere levertijden;
- Een grote druk op kosten en de daarmee gepaard gaande wens om schaaleffecten te kunnen benutten;
- Tekort aan engineeringcapaciteit
De uitdaging is om klantspecifieke, unieke (eind)producten voor klanten beschikbaar te hebben op het moment van bestellen door de klant (en als het ware uit voorraad te leveren). En dit tegen wereldwijd concurrerende prijzen. Individualisering en maatwerk zonder meerkosten is hier het ultieme doel. Deze ontwikkeling is reeds vanaf het eind van de vorige eeuw gaande. Aanvankelijk in de consumentenmarkt aangeduid als “Mass Customization”, maar tegenwoordig ook volop van toepassing in business to business markten. Voor dit laatste hanteren we de term “Smart Customization”. Smart Customization is een manier van organiseren waarbij het beheren en vastleggen van het eigen product, de operationele realisatieprocessen en de geautomatiseerde ondersteuning nauw op elkaar worden afgestemd.
De themabijeenkomst “Smart Customization” start met het schetsen van een algemeen samenhangend beeld. Vervolgens komen in aan aantal cases verschillende praktijksituaties aan bod met de aanleiding en gekozen aanpak. Verder een overzicht van wat men zoal tegen kan komen in een transitieproces van Engineering to Order naar een meer gedifferentieerde benadering en welke resultaten zijn bereikt.
Meer informatie:
http://www.mikrocentrum.nl/evenementen/themadagen/themadag-smart-customization-2/